Friday, December 17, 2010

Risau Dan Akhirnya Gumbiraaaaaa!!

Dapatkah anda membayangkan anda belum mula bekerja lagi dan dalam proses mencari pekerjaan?
Dan pastinya bila memohon sesuatu pekerjaan banyak dokumen-dokumen penting diperlukan lebih-lebih lagi yang berbentuk akademik.
Dan tiba-tiba sijil-sijil dan segala dokumen terbabit hilang.
Pasti mencuakkan.

Ya, ia terjadi kepada aku.
Baru saja berlaku.
Tapi aku react cool jek coz konon-konon dah dalam tempoh percubaan perkhidmatan la.
Dh DG41 la.Poyo la...
Sekali bila mak gertak.."Kang susah nk pi 44 kang..Nanti nk kepilkan semua dokumen tu...".
Aku..Yeke mak???
Mak aku lagi mencuakkan.
Iye..mak tengok cikgu-cikgu nih camtuh la mase nk apply 44.
Perghhh..nih memang tak boleh ditentang-tentang lagi la.
Mak aku kan kerani sekolah.
Semua fail peribadi cikgu die yang urus.

Gelabah puyuh la aku.
Maka, aku kerah seluruh isi rumah dok mencari biarpun dalam kegelapan.
Ayah aku sampai mengali-ngalir peluh dan keringat.
Aku nih bersin-bersin la dah cari at stor satu clear holderaku kaler ungu.

Dan akhirnya bila nk masuk Isyak, mak aku suruh nazar.
Kalau jumpe kene belanja satu family KFC.
Berniat la aku.
Aku dh give up.
Kene stopkan misi sebab nk balik SD dh.
Dh malam.
Kang budak asrama kang kesunyian tanpa kehadiran aku.

Tiba-tiba...
Pegi amek barang dlm but kereta..(Aku tinggalkan kereta kt Fadu, tak bawak g SD)
Tangan nih memang sengaja nk buka beg Public Mutual aku tuh.
Ya Allah..de sesuatu berwarna ungu di dalam itu.
Alhamdulillah semua yg aku cari ada kat situ.
Suke tak terkira.
Merepot terus ke famili.
Ayah aku mula la enjin bebelan die.
Perghhh..die kata nyusahkan sungguh.
Memang pun.
Tapi harus suka la abah..kan Kak Ngah dh kene belanje KFC.

Korang tau bape lame aku carik sijil aku?
Dekat 3 bulan tau.Last mase rumah renovate itu hari.
Aku ada dua clear holder..(ehem..ehem...cemerlang banyak sijil la katakan...)
Nk carik sijil kursus kawen, ada.
Sebab dlm clear holder ijau.
Yg ungi missing. That's why aku perasan takde sebab selalu berdua itu tidak terpisah.
Dulu dh penat sangat smpi nk p Putrajaya la nk amek sijil SPM baru n nk telefon Pendaftar nk salinan ijazah dan transkrip.
Untung tak buat lagi.

Pengajarannya.
Skang ia adalah lebih terurus.
Aku dh sediakan satu bag ala-ala beg Tupperware utk isi semua clear holder n segala macam mende penting termasuk album-album dulu kala zaman muda mudi aku.
Selalu ada dalam but kereta mulai kejadian itu.
Dan, harus anggap mende itu sentiasa penting walaupun dh dapat pekerjaan even dh sampai JUSA pun.
Harus jaga dengan baik dan selamat.
Dan yg heran tuh, Sijil Kursus Kawen selamat di kala aku memerlukan...Hehehehe....



Seperti gambar di atas.
Kalau dh banyak-banyak tu, labelkan la dh letak dalam kotak yg turut dilabelkan di atasnya.
Ingat...Manage ur SUCCESS wisely.

2 comments:

amirah sharif said...

slmt menunaikan nazar :)

IZXA ULFADH said...

ye..ak ingat tuh..haha.meh join.