Saturday, July 10, 2010

Meraikan Isra' Mikraj

Hari ini 10 Julai 2010 bersamaan dgn 27 Rejab 1431H. Pasti ramai yg tahu apa yg tersirat disebalik tarikh 27 Rejab itu. Mungkin ramai yg mengimarahkan hari ini dgn amaln-amalan sunat sepertu berpuasa dan sebagainya.

Berada di dalam persekitaran Sekolah Menengah Agama menjadikan insan-insan di dalamnya tidak alpa utk meraikan hari kebesaran Islam seumpama Isra' Mikraj ini. Termasuklah di SMA DATA tercinta. Pelbagai program telah dirancang untuk memeriahkan sambutan antaranya dengan mengadakan ceramah Isra' Mikraj, Festival Nasyid, Pertandingan Bercerita dan Deklamasi Sajak. Akpun ada mengekstrak sajak via internet utk Salam. Baitulmaqdis: Lebuhraya Perjuangan. Terima kasih kpd penulis!

Melalui pertandinga bercerita, banyak input yg selama ini ak tahu tp kurang jelas intipatinya telah dapat diserap dalam akal dan minda. Kisah perjalanan satu malam baginda Rasulullah dengan menunggang Buraq, haiwan yg ditunggang dgn kelajuan sepantas kilat, kisah pembedahan pertama di muka Bumi sehinggalah turunnya perintah solat dr 50 kali sehari semalam sehinggalah apa yg kita amallkan sekarang iaitu 5 waktu sehari semalam. Bila difikirkan balik, memang benar apa yg difikir Nabi Musa a.s tentang ketidakmampuan kita melaksanakan perintah ini. Ya....ak pun kadang-kadang alpa. Sembahyang di hujung waktu juga tanda beratnya ak melaksanankan perintah yg satu ini. Bayangkan jika kita tetap melakukan yg 50 waktu itu.....?????

Alhamdulillah, melalui program seumpama ini, pelajar-pelajar ak berusaha sungguh mencari bahan untuk dipersembahkan. Maka dari situ, mereka boleh tahu apa itu Isra' Mikraj.


That's why ak tahu banyak cerita, bukan setakat yg well-known jek. Ak jadi hakim pertandingan bercerita.


And..inilah dia..My Saviour..Huhu.Abdul Salam Form 5. Sajak yg die tgh deklamasi tuh la tajuk Baitulmaqdis:Lebuhraya Perjuangan.

Okey...memang seronok sebab dapat banyak info. Semoga bertemu lagi Isra' Mikraj 1432H.

No comments: