Monday, December 21, 2009

Bengkel Sasaran Kerja Tahunan

Salam

Entri ini ditulis sehari selepas menamatkan Bengkel Sasaran Kerja Tahunan Alumni di Empress Hotel Sepang.Bengkel selama 3 hari 2 malam memang pada ak agak seronok apabila ak dapat berkomunikasi dan memberi idea kepada alumni universiti yang jauh beza usia jika nak dibandingkan dengan diri ini yang barulah tak sampai setahun meninggalkan zaman pengajian di universiti. Amanat sebagai Pen.Setiuasaha Persatuan Alumni UTHM sememangnya satu tanggungjawab baru yang mungkin menjadikan aku lebih matang kerana Majlis Tertinggi yg lain adalah sebenarnya keluaran PLSP dan ITTHO sndri.Lebih berpengelaman dan mungkin lebih bersemangat dalam menanamkan sifat 'self-belonging' kpd universiti.

Ak tak berapa sihat sepanjang berada di Sepang.Jadi meeting yg abeh agak lewat mlm membuatkan kepala ak slalu berdenyut2 sakit. Cuma gelak tawa dn lawak2 dewasa Alumni yang lain membuatkan sakitku seakan hilang. Selepas ini, ak jd bersedia nk attend kursus dan meeting seumpama ini.Saat ingin pergi kuhitung2 seolah hendak menolak jemputan di saat akhir.Tp, bila ak fikir kan atas dasar komitmen, ak gagahkan diri ini walau sebnrnya jiwa meronta-ronta hendak mengikut Fadu ke JB.Mungkin aktiviti yang lebih menyeronokan.Alhamdulillah, semua makanan di Empress membuatkan ak lupe seketika kemerontaan jiwa ak yg ingin ke JB tadi.Memang tak dinafikan, kalau la duduk 5 hari kat hotel tuh, confirm ak abalik dengan nilai berat badan yg baru.

Bengkel seumpama ini membuatkan ak lebih komited dalam menjalankan tugas di luar mahupun di dalam perkhidmatan sebagai guru.Kerana inilah masanya ak berkongsi idea bersama Alumni2 yg kini kebanyakkan bergelar pensyarah-penyarah di Politeknik.Kami banyak membuat perbezaan budaya P&P di sekolah dan di Politeknik.Dan, ramai antara mereka kata aku sangat beruntung menjadi guru dan berkhidmat di bawah Kementerian Pelajaran sebab ada time-based.Mungkinla kot sgt beruntung...Tunggu dan lihat...Maka, hatu ak dengan yakin, ak bangga untuk menjadi seorang guru biarpun dengan Kelas Pertama ak ramai yang mempersoalkan ak kenapa tidak sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi.Inilah jalan hidup pilihan ak...Semoga, ak memilih profesion perguruan membawa ak ke pendakian yan lebih cemerlang, lebih gemilang walaupun tanpa sampai ke peringkat pengajian tertinggi.Ak rasa kalau aku berkemampuan, ilmu pasti yang pertama. Namun, buat masa ini, ak mahu berehat seketika dari menjengah diari seorang pelajar....

Bulan Februari depan, Insya Allah semua Exco Alumni akan bertemu untuk mesyuarat kembali tentang bagaimana hendak memantapkan organisasi.Jumpa di Cameron Highlands!

No comments: