Monday, September 14, 2009

Kealpaan Menguasai Diri..

Salam...

Alhamdulillah sudah seminggu aku berada di sekolah baru.Agak boleh menyesuaikan diri. Cume agak susah nak cooperate ngan student kelas 1G. 1G is the last class in the form.Walaupun hanya mengajar SIVIK, tp aku rasa cam berat jek nk mangajar budak2 kelas tuh.Sampai ak selalu terfikir, camner plak la nk ajar MATH kat budak kelas macam nih. Ak seharusnya rasa bersyukur dapat ajar diorang nih untuk subjek semudah SIVIK. Sekarang nih tgh tolong diorang siapkan folio khidmat masyarakat.Walaupun xsiap lagi folio diorang nih, tp ak dah tau nak bagi markah berapa kt budak kelas nih...

Seriously, pendekatan dan pengamalan yang dilaksanakan di sekolah harian biasa amat berbeza dengan apa yang aku alami masa zaman praktikal di SMT Tuanku Jaafar.Di sini tidaklah boleh dibandingkan dari segi pencapaian kerana semua orang pun tahu, SMT Tuanku Jaafar is a cluster school means it has a very good achievement in both academic and management. Cume apa yang ak nk bandingkan di sini adalah suasana dan environment.Ak akui adalah satu tugas berat utk mengajar pelajar bukan melayu yang berada dikelas terakhir. Ini lah cabaran dan pengalaman baru yang aku rasa walaupun kita perlu ajar budak vokasional, ak fikir budak vokasional lebih mendengar kata dan lebih memahami arahan. Dan yang paling penting, lebih menunjukkan minat dan usaha untuk belajar..

Semakin hari, ak rasa semakin sibuk. Aku dah jarang pulak update blog sendiri. Macam xde pape yang aku sibukkan di sekolah.Tapi untuk menaip senarai nama pun, orang kata BERCINTA la jugak.Apabila kealpaan menguasai diri, ak lupe untuk menjalankan tugas ak dengan baik sebagai PEN.S/U Alumni UTHM.Dah lama ak xupdate minit mesyuarat hari tuh.Teruknye aku...Balik sekolah pukul 2.45, tapi sampai rumah dalam 3.30 dan aku rasa sangat2 la letih ditambah lagi dengan kahauasan yang amat sangat di bulan puasa.Seusai solat Zuhur, ak tertido dengan nyenyaknya...

Keletihan ini ternyata membawa sampai ke malam. Masuk tidur awal adalah langkah terbaik mengelakkan mengantuk di sekolah. Disebabkan keletihan ini, ak pun telah menjadi alpa kepada sang Khaliq di bulan barakah nih..Dulu masa kije cashier, walaupun xberkesempatan jemaah di masjid, ak rajin jugak solat sunat terawih sendiri.Skang nih, kalo penat memang tak terbuat la.Jadi di minggu terakhir puasa nih, ak berazam untuk tidak menjadi apla. Kembali mengingat tanggungjawab yang tesedia...Moga ak diberi kekuatan yang luar biasa di minggu terakhir ini..

2 comments:

Shazwani Mazuki said...

salam jat..
moga terus tabah dlm menempuh pengalaman baru.. ;)

Ejat said...

insya allah..pengalaman yg boleh dikongsikan..cabaran jadikan penguat semangat. yang bek jd bekalan mase kite posting tol2 sok..