Thursday, January 6, 2011

Amalan Petah Berbicara

Semalam diberi penghormatan dan kepercayaan utk bg talk tentang pengurusan diri.
Apa??
Selama nih mengajar jek dalam kelas.
Tp, untuk Orientasi Form 1, ade ke orang nk percaya aku untuk bercakap ala-ala seorang motivator utk slot selama 2 jam itew???
Perghh..mula-mula macam tak confidence.
Macam-macam alasan aku bagi.
Aku lapar la.
Lum makan la.
Kalau lapa tak boleh membebel lama-lama la.
Nk bg tajuk pengurusan diri, tapi diri sendiri tak terurus.

Memang tanpa sebarang preparation la.
Aku hentam jek la apa yg terlintas dalam fikiran.

Maka, malam pun mengunjung tiba.
Dapat lah sudah mic itu kp Cikgu Nur- Izzati.
Set induksi memang baik.
Attractive
Suruh budak tengok jadual orientasi.
Pastuh, membebel la sebab jadual dorang masih elok dan lawo lagi.
Nampak sangat tak buka and selak jadual.
Tapi, itu jek la yg sempat aku fikir adhoc.
Nk citernye, hidup nih kalo ada perancangan, dipersembahkan pulak dalam bentuk jadual, maka terurus la ia dengan baik.

Merepek la aku tentang jadual asrama nih kalau ke mana-mana pun sama jek lebih kurang pengisiannya, melainkan mak korang bayar RM4000 setiap penggal persekolahan utk korang dapat hidup dengan selesa dan aman di asrama.
Jangan kau mimpi.

Non-stop talking.
Mengerling ke arah jam tangan, dah pukul 10.45 mlm dh.
Dh terlebih masa dh rupenya.
Fuhhhh....rupenya pandai juga aku mengatur bicara pada malam itu.
Thniah utk diri sendiri.
Dari jadual asrama sampaila ke pengalaman aku sendiri duduk di asrama.
Cuma cerita tak shampoo rambut 6 bulan jek aku tak stori mori.
Kang ade lak yg ikut.
Sebab at the end ceramah perdana aku malam td, di asrama lah sebenarnya tapak mula utk menjadikan aku spt sekarang yg anda lihat saya.
Memang masuk lif tekan sendiri la ke tingkat yang diingini.
Okey, harap semua enjoy. (Tapi semalam nampak macam enjoy jek..Kehkehkeh..)

Semoga dapat menjalani kehidupan di asrama dengan jayanya.
Amiin...

Sebelum terlupa, pd yg ingin jadi petah berbicara, amalkanlah baca...Rabbi Syrohli Sodri, Wa Yasirli Amri, Wah lul U' dhotam Mil Lisani Yaf Qahul Qauli.......(doa yg selalu dibaca lepas baca doa nk study tuh..)..Amiinnn..


6 comments:

TiMoZy AgY said...

haha..bab tak shampoo 6 bulan tu yg pling lawak sekali..klakar la ejat..

IZXA ULFADH said...

kihkih..
hasil nye tgok la kerebondingan rambutku itu..
hikhik
kak aslam pindah la

den xnk shmpoo lg 6 bulan la

alias_tengku said...

ejat gile mic..wlupn mic surau tu kecik je..haha
Tahniah..x sia2 ko jd pendebat dulu

IZXA ULFADH said...

mane ko tahu?
dulu aku pnh ke jumpe ko dlm mana2 pertandingan..chet!

TiMoZy AgY said...

hahaha..kenape aslam pindah..
sian dia..kene buli ke..

IZXA ULFADH said...

aslam..homesick cm den..uwaaaaaaaaaaa